Simon Lampenius

Hjälper dig att få trafik till dina digitala kanaler

Ett viktigt budskap förtjänar att få synlighet

Men synlighet kräver satsning, kunskap och strategi

Känner du att ni har ett bra innehåll på er webbplats, fina kampanjer och ett viktigt budskap, men ändå saknas besökarna på sidorna? Eller upplever du att ni har ett schysst innehåll i era kanaler på Facebook och Instagram, men ändå är det inte så många nås av det? 

Du är inte ensam.

Alltför många gånger har jag varit med om att skapa fina innehåll i form av texter, bilder videon, utan att det egentligen finns någon större plan för hur innehållet ska förmedlas till användarna.

Visst, planen är att lägga upp på nätet. Visst, planen är att göra inlägg på Facebook. Visst, att ladda upp på YouTube. Instagram. Kanske en story också.

Men själva strategiska planen, att få det här innehållet att synas åt den tilltänkta målgruppen, (utan att ändå betala sig sjuk) – den har saknats.

Webben är så stor att du behöver kämpa, jobba för det, för att just din organisation ska synas där.

En metod är att använda sig av sociala medier.

Men att få besökare via sociala medier behöver också göras planerat, strategiskt och ofta också genom köpt reklam.

Många provar att ”boosta” sina inlägg, dvs. att trycka på ”Marknadsför”-knappen invid inläggen på tidsinläggen. Det är en enkel metod, men ett trubbigt redskap.

Du når mycket längre och får mer trafik om du utnyttjar de egenskaper som finns i Facebooks egna reklamverktyg, Facebook Ads Manager. Då kan du skapa mer precisa målgrupper och du kan nå personer som redan visat intresse genom att till exempel besöka din webbplats.

Det är inte svårt att använda Facebook Ads Manager själv, men programmet har många möjligheter och det går snabbare att komma igång och att hålla sig fokuserad om man får hjälp.

Vill du använda Facebook Ads Manager strategiskt och effektivt och få mer synlighet för era innehåll?

Jag erbjuder skräddarsydda föreläsningar, workshops och konsulteringar som hjälper dig att lära dig mer om sociala medier och sökmotoroptimering och på det sättet får du mer trafik till din webbplats.

Ett viktigt budskap förtjänar att få synlighet.

Innehållet och upplägget anpassas till din organisations behov.

Tre teman som kan tas upp är:

a) Jobba smart med sociala medier.

Vad fungerar i sociala medier? Hur fungerar facebookalgoritmen och vad har den med mig att göra? Vad är det för skillnad på organisk och köpt räckvidd? Vad ska man tänka på om man gör en strategi för sociala medier?

b) Gå från att bara ”boosta” inlägg på din Facebooksida till att använda Facebooks reklamverktyg Facebook Ads Manager systematiskt.

Det är enkelt och går snabbt att boosta inlägg, men du får mer effekt ifall du använder dig av de möjligheter som reklamverktyget har. Vi går bland annat igenom målgruppsverktyget, att använda facebookpixeln och göra sina kampanjer strategiskt

c) Bli hittad då människor söker på Google.

Det är egentligen det viktigaste när det gäller att skaffa kontinuerlig organisk trafik till webbplatsen. Det kallas sökmotoroptimering, på engelska förkortningen SEO från Search Engine Optimization när man gör justeringar på webbsidan för att bli hittad. I den här föreläsningen får du hjälp med att komma igång med sökmotoroptimering.

Ta kontakt och be om en offert

Om de här föreläsningsinnehållen låter intressanta får du gärna ta kontakt. Berätta vilka era utmaningar är och vad ni skulle behöva hjälp med.

Simon Lampenius
simon@lampenius.fi
+358 40 560 39 85

Ska vi sköta marknadsföringen på Facebook själv eller anlita en byrå?

Att sköta sin marknadsföring på Facebook kräver förstås en del tid. Om man har ekonomiska möjligheter kan man outsourca sin marknadsföring i sociala medier till en byrå.

Det kan vara ett bra alternativ speciellt om man är en större aktör och har en stor reklambudget, men inte egen personal som kan sköta marknadsföringen. Man behöver räkna med att det också tar tid och energi att hålla kontakten med byrån och kommunicera ens målsättningar och vad man vill uppnå.

Fördelen med att sköta reklamen själv är att man har kontroll. Du kan själv gå in och ändra på någon formulering eller bild om du känner att det inte funkar helt perfekt. Det är också billigare. Men som sagt, en del tid tar det förstås.

Om du vill sköta reklamen på Facebook och Instagram själv, men känner att du behöver hjälp får du gärna höra av dig.

Jag erbjuder skräddarsydda föreläsningar och workshops om att få mer trafik till din webbplats. I föreläsningarna får du veta till exempel:

  • Hur kommer jag igång med Facebook Ads Manager?
  • Vilket innehåll fungerar i sociala medier?
  • Vad är Facebookalgoritmen och hur fungerar den?
  • Hur ska jag göra för att bli hittad i Google?

Simon Lampenius – kunnigt, hjälpsamt och coachande

Simon Lampenius i bakgrunden granna hus i Borgå gamla stad.

Jag som är föreläsare och konsult på det här området heter Simon Lampenius.

Jag har jobbat professionellt med sociala medier och kommunikation i över fem och år och på olika sätt drivit satsningar inom webb, digitala lösningar och sociala medier inom Evangelisk-lutherska kyrkan i över tio år.

I dagsläget är jag kommunikationschef i Borgå kyrkliga samfällighet, och sköter de här föreläsningarna vid sidan av min huvudsyssla.

Läs en intervju med mig i tidningen Kyrkpressen: Simon Lampenius om webbplatser och statusuppdateringar: Relevans och humor slår snygghet!

Jag bor också i Borgå vilket gör att det är basen för min verksamhet, men jag rör gärna på mig och kommer och hjälper er där ni finns.

Upplägget och innehållet i enlighet med era behov

Jag lägger upp innehållet så att det passar just din organisation. Det du får kan vara enskild handledning, föreläsning för medarbetarlaget eller marknadsavdelningen, eller varför inte en workshop där vi tar fram en strategi för vår synlighet på webb och sociala medier. Vi diskuterar innehållet i förväg, så att det motsvarar era behov.

De tre nämnda temana här ovan, att jobba smart i sociala medier, att börja använda Facebook Ads Manager och grunder i sökmotoroptimering, kan vi gå igenom på en förmiddag eller eftermiddag. Men vi kan också ta ett av temana och lägga ner mer tid på just det.

Upplägget kan alltså vara i olika format:

  • Föreläsning med diskussion
  • Enskild konsultering och handledning
  • Workshop
  • Vi kan jobba genom att träffas fysiskt, förstås genom att iaktta nödvändiga säkerhetsavstånd, men också genom att mötas via digitala kanaler.


Till vem riktar sig de här föreläsningarna?

Du kan jobba inom en organisation inom tredje sektorn, kommun, församling eller företag som vill ta er digitala marknadsföring till nästa nivå.

Ifall er marknadsföringsbudget för digitala kanaler är många hundratusentals euro per år lönar det sig att kontakta någon annan, som är van att hantera den storlekens kampanjer.

Jag tycker att upplägget och innehållet låter bra och vill be om en offert

Om du tycker att det här upplägget och innehållet fyller ett behov i er organisation så får du gärna ta kontakt och be om en offert:

Simon Lampenius
simon@lampenius.fi
+358 40 560 39 85

Samarbete med Bertills & Jung

Jag samarbetar med Anna Bertills och Linn Jung, som driver kommunikationsbyrån Bertills & Jung.

Om du också behöver hjälp med att ta fram innehåll till dina digitala kanaler så kan jag varmt rekommendera Bertills & Jung, de är fenomenala på att få rätt ton på innehåll, både i bild och text.

Förutom hjälp med din innehållsproduktion i form av text, grafik, bilder – erbjuder Bertills & Jung också en bred palett av tjänster inom kommunikation så som webbredaktörstjänster, planering av kampanjer och koncept och stöd i samhällsrelationer.

Anna Bertills
anna@bertillsjung.com
+358 50 354 27 20

Linn Jung
linn@bertillsjung.com
+358 50 463 33 80


Läs mer här om vilka tjänster Bertills & Jung erbjuder.

Vad ska jag göra ifall jag inte är nöjd med föreläsningen? Finns det någon garanti?

Om det ännu efter föreläsningen uppstår frågor får du gärna ha kontakt med mig. Jag försöker hjälpa dig vidare.

Genom att diskutera innehållet och era behov i förväg så bäddar vi för att ni får något ni verkligen behöver.

Om era behov är andra än vad jag kan ge själv så hjälper jag gärna er att hitta någon byrå eller konsult som kan hjälpa er med just det.

Varför ska jag anlita just Simon Lampenius för att sparra oss inom digital marknadsföring?

Du kan gärna anlita någon annan om du vill. Det finns många duktiga på området.

Men vill du ha hjälp med att få koll på Facebook Ads Manager och lite strategi i ditt annonserande, lite info om hur du kan ta SEO i beaktande samt överlag en dusch i hur sociala medier fungerar, så har jag rätt mycket erfarenhet, samt ett coachande och hjälpsamt arbetssätt.

Det här förstås på finlandssvenska, men också på finska, och vid behov på engelska. Min skolfranska ska jag inte använda… Bon.

Dessutom har jag erfarenhet mer av att sälja en idé än en produkt, vilket kan vara intressant speciellt för kommuner och tredje sektorns aktörer.

Erfarenhet av att coacha kommersiella aktörer har jag också, och tänket är långt det samma oberoende vilken aktör det är frågan om.

Vill du veta mera? Ta kontakt

Ta gärna kontakt om du vill fråga något eller diskutera närmare en möjlig konsultering, föreläsning eller workshop. Du kan läsa mer om vad jag erbjuder på sidan Föreläsningsinnehåll.

Du får också kontakt om du har något problem med din Facebooksida eller i Ads Manager, så försöker jag hjälpa. Goda råd är gratis :-).

Simon Lampenius
simon@lampenius.fi
+358 40 560 39 85

P.S.

Vill du ha en dragning med mig närmaste tiden så ta kontakt så snabbt som möjligt. Jag gör de här konsulteringarna vid sidan av min primära syssla som kommunikationschef och kan därför inte ta för många uppdrag per månad.

Fotona av mig är tagna av Malin Lönnroth.

Dela: