Simon Lampenius

Hjälper dig att få trafik till dina digitala kanaler

Vilket innehåll fungerar i sociala medier? Det viktigaste tipset.

Idag fick jag för första gången på läänge hålla en föreläsning på plats!

En av frågeställningarna var: Vilket innehåll fungerar i sociala medier?

Eftersom vi hade ganska kort tid tillsammans med sekreterar- och informationspersonalen från Borgå stifts församlingar så fokuserade vi på det som jag ser som viktigast (men som samtidigt säkert också är det svåraste):

Det är absolut nödvändigt att producera ett innehåll som ger mervärde för läsaren/användaren. För att göra det behöver man känna sin användarperson. Vem man vill nå.

Vi satte lite tid på att i grupper definiera användarpersoner, vilka hens målsättningar är, vilka hens smärtpunkter är. Och hur kan församlingen hjälpa användarpersonen att nå sina mål, eller komma över sina smärtpunkter.

👉 någon är nyinflyttad på orten. Kan församlingen hjälpa en att landa i det nya, ge sammanhang o kontakter?
👉 någon har skilt sig nyligen – vilka stödfunktioner kan lyftas fram?
👉 någon har svårt att hinna få arbete och familjevardag att gå ihop – hur kan vi kommunicera att personen är en fullvärdig medlem och stöda hen i sin varas, utan att bjuda hen till något evenemang? För det ger bara mer stresskänsla.

Viktiga synpunkter kom alltså fram. De visar också att kommunikation är verksamhet, och verksamhet är kommunikation, de går inte att skilja åt från varandra.

Det här är början på en innehållsstrategi. Alltså en strategi som hjälper organisationen att veta vilket innehåll man ska publicera när och i vilken kanal.

Nu och i framtiden behöver vi hellre göra innehållsstrategier, än strategier för sociala medier. Det här, eftersom då sätter vi innehåll och användarens behov i fokus, snarare än vår egen organisation och tekniska kanaler.

Det här gäller församlingar, men förstås vilken organsiation eller företag som helst.

Under senaste året har jag hjälpt ett par företag att komma igång med en innehållsstrategi. Om det här är något ni behöver hjälp med i er organisation så tveka inte att ta kontakt.

Summasummarum, jag tror att innehåll som baserar sig på en stark förståelse av användarpersonen och som ger hen ett mervärde är det viktigaste för att det ska fungera i sociala medier

Dela:

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras.